Wat kan ik doen wanneer ik veel spam ontvang?



U ontvangt veel spam, maar u weet niet goed waar dit vandaan komt.
Hier leest u precies wat uw mogelijkheden zijn.


 

1. Waar komt de spam vandaan?


Spam komt voornamelijk bij u binnen via open contactopties zoals:

- Een contactformulier
- Een openbaar mailadres


Let hierbij goed op dat u uw gegevens niet zomaar online zet, aangezien dit u een makkelijk doelwit maakt voor spambots

2. Wat kan ik doen om spam te voorkomen?


- Zorg dat u uw gegevens niet zomaar openbaar maakt
Laat uw klanten u zoveel mogelijk benaderen via een contactformulier, zodat uw emailadres niet openbaar op uw website staat. Een telefoonnummer weergeven is natuurlijk naar eigen keuze prima, aangezien een spambot hier geen gebruik van maakt.

- Een verbeterde beveiligingscode bij uw contactformulieren
Sinds enige tijd is het nu ook mogelijk om een reCAPTCHA in te stellen*
*Indien u geen google account heeft kunt u deze hier aanvragen. 

reCAPTCHA is een beveiligingscode die uit zichzelf niet herkent kan worden door een spambot. Uiteraard betekent dit niet dat u nooit meer spam zult ontvangen, maar het verminderd de kans aanzienlijk. Google reCAPTCHA is volledig gratis om te gebruiken!

U stelt reCAPTCHA als volgt in:


1. Ga naar https://www.google.com/recaptcha en klik op de button Admin Console.
2. Hier ziet u onderstaand scherm. Kies hier voor reCAPTCHA v2.
3. U vult hier uw eigen domeinnaam in. Invulvoorbeeld: shoptrader.nl.
U kunt nu akkoord gaan met de voorwaarden en op Verzenden klikken.
4. U ziet nu 2 zogenaamde API sleutels. U plaatst deze in uw backoffice onder Configuratie -> Algemeen -> Configuratie -> Google reCaptcha op de corresponderende plekken.